Oktober

På billedet (må være fra før august 1958) ser linie 3 ud til netop at skulle forlade Mozarts Plads - destignationsskiltet viser: ´Strandboulevarden´ - på Østerbro - og på pladsen holder endnu linie 11 - uden bivogn. Ovre ved stoppestedet ud for Engholmen Syd holder buslinie 22 - også den næste tur vil gå til Husum. Ingen andre mennesker eller anden trafik ses - måske er det ved frokosttid - lidt usædvanligt for bydelens samlepunkt.
På billedet (må være fra før august 1958) ser linie 3 ud til netop at skulle forlade Mozarts Plads – destignationsskiltet viser: ´Strandboulevarden´ – på Østerbro – og på pladsen holder endnu linie 11 – uden bivogn. Ovre ved stoppestedet ud for Engholmen Syd holder buslinie 22 – også den næste tur vil gå til Husum. Ingen andre mennesker eller anden trafik ses – måske er det ved frokosttid – lidt usædvanligt for bydelens samlepunkt.

Sporvognlinierne 3 ,11 og 16 hører så afgjort med til hvordan bydelen har udviklet sig – indtil 1973. Sfa den stærkt voksende befolkningstilvæktst samt bl.a. de nyopførte AKB ejendomskomplekser i Musikbyen steg behovet for bedre og hurtigere offentlig transportmuligheder til og fra bydelen.

Linie 3 Fik 1915 først endestation på Sydhavns Plads – men sporene bliver 1937 forlænget til Mozarts Plads – og linie 3 forflyttet hertil. Linien overgår til busdrift 28/4 1968 – og endestationen forflyttes til Valbyparken for enden af  Hammelstrupvej.

Fra 15/10 1944 til sin nedlæggelse 21/7 1958  var Mozarts Plads den sydlige endestation for linie 11.

Linie 16 kom til samme dag som linie 11 blev nedlagt – men blev så flyttet til Toftegårds Plads d.13. oktober 1968.

Københavns Sporveje blev nedlagt 1973.

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+
Print this page
Print

Spred kendskabet til Kgs. Enghave Lokalhistoriske Arkiv