August

mdsbillaug2011-2
Personalet foran H.F. Jensens Vogn- og karosserifabrik. Foto o. 1939

Billedet viser de ansatte på Vogn- og karosserifabrikken H.F. Jensen, som lå på Sydhavnsgade 1 og havde telefonnummer Centralen 399. Initialerne H.F. står for Hans Frederik, som var ejer af virksomheden og er manden med jakkesæt og slips midt i forreste række. På en liste over erhvervsdrivende i bydelen står han opført som fabrikant og karetmager.

Bag personalet kan man se to busser, der er under klargøring eller allerede er klar til drift. Begge busser kører på buslinje 21, som kørte på ruten Toftegårds Plads i Valby til Hellerup og retur.
I Sydhavnen kørte linje 22 fra Mozarts Plads til Frederikssundsvej.

På billedet kan man også se, at virksomheden ud over direktør H.F. Jensen havde 30 ansatte, hvor de 27 er har arbejdstøj på (arbejdere) og 2 har jakkesæt og slips, hvor den ene af dem har en kittel uden på det pæne tøj, hvilket kunne indikere, at han var værkfører, mens den anden antagelig har været ansat på kontoret.  Derudover er en kvinde, om hvem vi intet ved udover, at hun nok har skulle høre på en del mandehørm.

Nummer syv i forreste række er Egon Koldbech (tidl. Pedersen), som var udlært karetmager som fabrikanten. Egon Koldbech var (som nogle måske husker) med til at starte KELA og var bestyrelsesmedlem i 10 år frem til sin død i 1997. Fra omkring 1940 var Egon ansat på Københavns Sporvejes Hovedværksted.

På Hovedværkstedet under Københavns Sporveje, som siden 1903 lå på Enghavevej 102-106 blev de første busser bygget. Sidenhen importeredes bl.a. Leyland-busser fra England, og disse blev så ombygget og klargjort på blandt andet Vogn- og karosserifabrikken H.F. Jensen og på Sporvejenes hovedværksted før de blev indsat på rutenettet. Ud over ombygning har de også udført den løbende vedligeholdelse.

Copyright © 2023

Kilde:
Oplysningerne om H.F. Jensen har vi fra hans oldebarn Carina Kristiansen i 2023, og oplysningerne om Egon Koldbech har vi fra hans datter Kirsten Koldbech, som har været mangeårigt medlem af vores Lokalhistoriske Arkiv.
Oprindelige tekst i 1911 er skrevet af Gert Topp. Teksten er i 2023 suppleret og omskrevet af Jan Arnt.